Persbericht #1

«Kanker sluipt gemaskerd rond! Laten we samen kanker ontmaskeren»

Kanker is een ziekte die wij allen vrezen. En de kans dat wij er ooit mee geconfronteerd worden, is allesbehalve verwaarloosbaar. Vóór de leeftijd van 75 jaar treft kanker In België immers één op de drie mannen en één op de vier vrouwen. Europa, dat goed is voor 9% van de wereldbevolking, telt 23,4% van de nieuwe kankergevallen en 20,3% van de kankersterftegevallen1, 4. Gelukkig vordert het onderzoek... Vandaag geneest men van één kankergeval op twee...2 En het sterftecijfer door kanker is de laatste jaren gedaald in Europa3 !

Open je ogen

Dit relatief goede nieuws moet ons helpen onze angst te overwinnen en ons aanzetten om te reageren! Vooral als je weet dat hoe sneller kanker gediagnosticeerd wordt, hoe groter de kans is om te genezen.

De campagne van Wereldkankerdag benadrukte de afgelopen drie jaar dat wij alles kunnen bereiken wat we willen door de handen in elkaar te slaan : een gezondere en helderdere wereld zonder kanker. Samen tellen al onze acties! Ook in dit laatste jaar van de campagne – “I am and I will” – zeggen wij : laten we onze krachten bundelen en correcte en motiverende informatie verspreiden. Moedig mannen en vrouwen aan om hun risicogedrag en gewoonten die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van kanker te veranderen door bijvoorbeeld deel te nemen aan de 21 dagen challenge van en hen te helpen meer open te staan voor screening. Spoor hen tot slot aan om met hun arts te durven praten over ongebruikelijke symptomen en diagnostische tests. «Deze ziekte vordert gemaskerd! Laten we samen kanker ontmaskeren.» Maar niet per se zoals je denkt…

Een symbolische actie

In de aanloop naar Wereldkankerdag op 4 februari 2021, met als thema “I am and I will” – “Samen, tellen al onze acties”, nodigen we u uit om mee de aandacht te vestigen op deze thematiek!

In samenwerking met de Belgische dochteronderneming van de Duitse laboratoria Merck KGaA, die dit engagement al 3 jaar dagelijks ondersteunt, vragen wij u om het publiek aan te sporen om kanker te ontmaskeren! Te beginnen met het optillen van dit onzichtbare virtuele masker erachter waarvan iedereen zich nog te vaak terugtrekt uit angst of gebrek aan informatie. Een masker schadelijk waardoor u niet op tijd op kanker reageert.

«Kanker vordert gemaskerd! Laten we samen kanker ontmaskeren.»

Vijf belangrijke afspraken

Het persbericht dat u leest, is de eerste van vijf afleveringen van onze reeks “Samen Kanker Ontsmaskeren.” Ze worden gedurende 2021 aangeboden via het gelijknamige platform dat we u graag laten ontdekken, want we hebben u nodig. We zullen met regelmaat inspirerende en tegelijk levensbelangrijke persberichten publiceren in maart – mei – juni en september. Elk van deze afleveringen zal u helpen op een andere manier te berichten over bekende en minder bekende vormen van kanker. Hiermee doen wij beroep op uw creativiteit, om het publiek te begeleiden in zijn zoektocht naar informatie en acties, zodat iedereen erin slaagt om zijn angsten te overwinnen en durft vooruit te gaan als kanker aan bod komt.

Samen tellen al onze acties!

Aflevering 1

Op het programma van deze eerste aflevering van “Samen Kanker ontmaskeren”:

• Een infografiek met de nieuwste cijfers over kanker (Wereld, Europa, België).
  • Een interview met Magali Mertens “een ervaren patiënte die kanker overleefde” en oprichtster van workandcancer.org. Ze vertelt ons over een proefproject dat onlangs gelanceerd werd in het Jules Bordet Instituut te Brussel met de steun van Merck nv/sa bij de begeleiding van patiënten in hun terugkeer naar het werk.
  • De concrete inzet “We are – We Will” van de Duitse laboratoria Merck KGaA om mensen met kanker te ondersteunen en, de evolutie van de ziekte te

Volgende afspraak: begin maart

Wij spreken graag opnieuw af begin maart voor de tweede aflevering van onze «Samen kanker ontsmaskeren» reeks. In die aflevering gaan wij dieper in op alle aspecten van een kankervorm die bovenaan de grafieken bij zowel mannen als vrouwen voorkomt: colorectale of dikkedarm kanker… in al zijn vormen ! Van harte dank om u bij ons aan te sluiten in deze ambitieuze strijd om het grote publiek te sensibiliseren tijdens de actiemaand in de strijd tegen dikkedarmkanker.

Over Merck

Merck is een toonaangevend wetenschaps- en technologiebedrijf dat zich focust op gezondheidszorg (Healthcare), levenswetenschappen (Life Sciences) en hoogwaardige materialen (Performance Materials). Zo’n 57.000 medewerkers doen elke dag hun uiterste best om het leven van miljoenen mensen positief te beïnvloeden en hun levenskwaliteit te verbeteren. Het bedrijf ontwikkelt onder andere technologieën rond genetische modificatie, doet onderzoek naar nieuwe behandelingen voor de meest complexe aandoeningen en ontwikkelt slimme apparaten. In 2019 heeft Merck in 66 landen een totale opbrengst gegenereerd van 16,2 miljard euro.

Wetenschappelijk onderzoek en duurzaam ondernemerschap spelen een grote rol in de technologische en wetenschappelijke vooruitgang die Merck heeft geboekt en vormen al sinds de oprichting in 1668 de sleutels tot het succes van het bedrijf. De meerderheid van de beursgenoteerde onderneming is nog steeds in het bezit van de familie die het bedrijf heeft opgericht. Merck bezit de wereldwijde rechten op de naam en het merk Merck, met uitzondering van de Verenigde Staten en Canada, waar het bedrijf actief is als EMD Serono (gezondheid), MilliporeSigma (levenswetenschappen) en EMD Performance Materials (hoogwaardige materialen).

Meer informatie over dit persbericht?

Neem contact op met:

Gauthier Beyaert
Purelations
gauthier@purelations.be
Diane Vandenplas
Communication Officer Merck
diane.vandenplas@merckgroup.com
+32 477 47 32 46
The Union for International Cancer Control (UICC) : https://www.uicc.org (januari 2021)
Belangrijke websites voor screening op kanker : https://www.bevolkingsonderzoek.be
: https://www.cvko.vlaanderen (januari 2021)